МЕНТАЛЬНА АРИФМЕТИКА ДЛЯ ДІТЕЙ

Два роки тому на шоу «Україна має талант. Діти» одна з учасниць показала як вона вміє вправлятися в швидкісному усному рахунку. На той час це здивувало як журі, так і глядачів. Сьогодні це дивує на багато менше люду. Адже в Україні вже почали відкривати школи по ментальній арифметиці.
Якщо повернутись до історії, то цю унікальну методику чверть століття тому вигадав турецький дослідник Халіт Шен. Сьогодні працює вже більше п’яти тисяч центрів навчання цієї премудрості, розташованих в 50 країн світу.
Насправді засновника методу над
ихнули стародавні китайські рахунки, відомі понад 5 тисяч років. У Піднебесній цей пристрій називають абакус, в Японії – соробан. До речі, в Країні висхідного сонця і до цього дня їх використовують для навчання усним обчисленням в початковій школі.

У батьків відразу постає питання з якого віку можна почати вчити цьому методу. Спеціалісти кажуть, що краще починати навчання ментальній арифметиці з 4 до 12 років, коли мозок найбільш пластичний. Втім, ця методика не буде марною і для дорослих, а особливо літніх. Адже це один із способів профілактики хвороби Альцгеймера.

Ментальна арифметика – одна з наймолодших методик дитячої освіти, яка стрімко розвивається і є перспективною. Завдяки їй можна розвинути в першу чергу математичні здібності дитини, так, що будь-яка арифметична задача перетвориться для неї в швидкий і простий процес обчислення. Ментальна арифметика добре розвиває уяву, творчу жилку дитини, її мислення, пам’ять, дрібну моторику, уважність, посидючість. Заняття нею спрямовані на те, щоб у дитини одночасно розвивалися обидві півкулі, що дуже важливо. Адже традиційна підготовка дитини до школи розвиває тільки праву півкулю мозку.

Згідно загальновідомої думки, права півкуля людського мозку відповідає за образне мислення, сприйняття і творчість, а ліва – за логічне мислення. Коли людина працює лівою рукою, вона активізує роботу правої півкулі, а коли правою – лівої. Таким чином, гармонійна і одночасна робота двох півкуль створює ідеальні умови для розвитку дитини.

Завдання ментальної арифметики – зробити так, щоб мозок брав участь в освітньому процесі повністю. А досягається це за допомогою виконання математичних операцій з використанням абакус обома руками. В результаті ментальна арифметика сприяє освоєнню здатності до швидкого рахунку і розвитку аналітичних навичок.
Вся програма з освоєння ментальної арифметики побудована на двох етапах.

Перший етап включає в себе оволодіння технікою рахунку на кісточках з одночасним застосуванням обох рук, завдяки чому в процес включаються права і ліва півкулі. Так досягається максимально швидке виконання і засвоєння дій. Використовуючи в роботі абакус, дитина вчиться абсолютно вільно виконувати арифметичні операції (додавання, віднімання, ділення і множення, обчислення квадратного і кубічного кореня).
Другий етап передбачає перехід учнів у рахунку в умі, тобто до ментального рахунку. Поступово проходячи заняття, дитина відходить від прив’язки до абакус, тим самим стимулюючи також і свою уяву. Лівою півкулею сприймаються цифри, а правою – образ кісточок абакус. На цьому і побудовано навчання проведенню розумових розрахунків – в уяві дитини з’являються рахунки, на яких вона подумки проробляє необхідні обчислення. У процесі роботи з уявним абакус мозок сприймає числа у вигляді картинок, а виконання математичних операцій асоціюється з тим, як на рахунках рухаються кісточки.